Εκτύπωση

Εντρυφώντας στα άγνωστα χαρακτηριστικά του Αλεξάνδρου

Κατηγορία: Αφιερώματα

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Βαθμολογία 0.00 (0 Ψήφοι)

Οσο περίεργο και αν φαίνεται, οι πληροφορίες που μας διασώζουν οι γραπτές μαρτυρίες για το παρουσιαστικό και την όλη εμφάνιση του Αλεξάνδρου είναι λιγοστές. Δεν πρέπει βέβαια να λησμονούμε ότι από το έργο των ιστορικών, των σύγχρονων με τον Μακεδόνα βασιλιά, ελάχιστα σπαράγματα μας έχουν διασωθεί, ενώ η πρώτη σωζόμενη βιογραφία του είναι γραμμένη περίπου 400 χρόνια μετά το θάνατό του. Ετσι, η κύρια πηγή των γνώσεών μας για την εξωτερική του εμφάνιση είναι οι σωζόμενες απεικονίσεις του σε ποικίλες δημιουργίες της τέχνης. Αλλά και αυτές, αν εξαιρέσουμε ορισμένες, κυρίως νομίσματα, χρονολογούνται μετά τον θάνατό του, πολλές μάλιστα εξ αυτών αιώνες μετά. Ο Αλέξανδρος δεν φαίνεται να ήταν ιδιαίτερα υψηλός, κάτι που προκύπτει έμμεσα από ορισμένα ενδεικτικά επεισόδια που μας διασώζουν αρχαίοι συγγραφείς. Οταν π.χ. ο Αλέξανδρος με τον Ηφαιστίωνα, τον επιστήθιο φίλο του, φορώντας ίδια στολή μπήκαν στη σκηνή της οικογένειας του Δαρείου που είχε αιχμαλωτισθεί μετά τη μάχη στην Ισσό, ο δεύτερος υπερείχε σαφώς σε ανάστημα και ομορφιά. Ετσι η μητέρα του Πέρση βασιλιά εξέλαβε αυτόν ως Αλέξανδρο και κινήθηκε προς αυτόν για να τον προσκυνήσει. Διαφωτιστικές ως προς την εξωτερική εμφάνιση του Αλεξάνδρου είναι οι πληροφορίες της αρχαίας γραμματείας που αναφέρονται σε γνωρίσματα αγαλμάτων του Αλεξάνδρου, που είχε φιλοτεχνήσει ο Σικυώνειος Λύσιππος. Ως γνωστόν, στον μεγάλο αυτό γλύπτη είχε αναθέσει ο Αλέξανδρος την κατασκευή του επίσημου πορτραίτου του, δηλαδή την εικόνα του που ήθελε να προβάλλει στους υπηκόους του. Και αυτό «γιατί μονάχα (ο Λύσιππος) αποτύπωνε στο χαλκό το ήθος του, δηλαδή την προσωπικότητά του, και αποκάλυπτε μαζί με τη μορφή και την αρετή του». Αρχαίοι συγγραφείς μας πληροφορούν ότι στα αγάλματα αυτά η κεφαλή του είχε μια κίνηση προς τα πάνω, ο λαιμός τους μια ελαφριά στροφή προς τα αριστερά, τα μάτια του ακτινοβολούσαν ένα τρυφερό και συνάμα παθιασμένο «υγρό» βλέμμα, ενώ η όλη εικόνα του εξέπεμπε αρρενωπότητα και διακρινόταν από λεοντώδη χαρακτηριστικά. Τα τελευταία εξωτερικεύονταν κυρίως με τα πλούσια μαλλιά που χωρίζονταν στη μέση πάνω από το μέτωπο, θυμίζοντας χαίτη λιονταριού. Εμοιαζαν πράγματι με λιονταρίσια χαίτη γιατί οι διατεταγμένοι σε δυο σειρές βόστρυχοί τους ήταν φλογόσχημοι και ορθώνονταν στο κεντρικό τμήμα του μετώπου πέφτοντας προς τους κροτάφους. Ενα άλλο βασικό γνώρισμα των πορτραίτων του Αλεξάνδρου ήταν το ξυρισμένο πρόσωπο. Πρέπει να είναι ένας από τους πρώτους διάσημους θνητούς που απεικονίστηκε στη μεγάλη πλαστική της ελληνικής αρχαιότητας χωρίς γένι, κάτι που σαφώς υποδήλωνε τη φυσική ομορφιά και τη νεότητά του, ενώ σε παλιότερες εποχές το ξυρισμένο πρόσωπο ήταν συνήθως σημάδι δειλίας και θηλυπρέπειας. Δεν μας έχει διασωθεί κανένα από τα αγάλματα του Αλεξάνδρου που είχε φιλοτεχνήσει ο Λύσιππος. Ωστόσο γνωρίζουμε ορισμένα μεταγενέστερα, που άλλοτε περισσότερο και άλλοτε λιγότερο μας δίνουν κάτι από τα λυσίππεια αυτά έργα. Το πιο γνωστό από αυτά, που συμβαίνει μάλιστα να είναι και το μόνο του οποίου η ταύτιση ως πορτραίτο του Αλεξάνδρου επιβεβαιώνεται από την επιγραφή που φέρει, δυστυχώς δεν μας διασώζεται σε καλή κατάσταση και επιπλέον φέρει πολλές συμπληρώσεις. Πρόκειται για μια μαρμάρινη ερμαϊκή στήλη του 2ου αι. μ.X. που βρέθηκε στα περίχωρα της Ρώμης και βρίσκεται σήμερα στο Μουσείο του Λούβρου. Είναι γνωστή στους ειδικούς ως στήλη Azara από το όνομα ενός Ισπανού διπλωμάτη που την είχε κάποτε στην κατοχή του. Πρέπει να σημειώσω ότι τα αγάλματα του Αλεξάνδρου που έπλασε ο Λύσιππος επηρέασαν αποφασιστικά τις επίσημες απεικονίσεις των διαδόχων του και ως ένα βαθμό χρησίμευσαν ως πρότυπό τους. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις στις οποίες ελληνιστικοί ηγεμόνες και αργότερα Ρωμαίοι αυτοκράτορες και στρατηγοί μιμήθηκαν γνωρίσματα των επίσημων αυτών απεικονίσεων του Αλεξάνδρου. Ολες όμως οι παραπάνω πληροφορίες που αντλούμε από την αρχαία γραμματεία για τα γνωρίσματα των πορτραίτων του Αλεξάνδρου και τα οποία ανιχνεύονται πράγματι και στις σωζόμενες απεικονίσεις του, δεν αποτύπωναν ασφαλώς πιστά την πραγματικότητα. Τα χαρακτηριστικά αυτά ήταν εξιδανικευμένα και συνέθεταν μια μορφή σκόπιμα ωραιοποιημένη, που βρισκόταν σε συμφωνία με μια πολιτική που τέθηκε σε εφαρμογή όσο ζούσε ο Αλέξανδρος ­ φυσικά συνεχίστηκε και μετά το θάνατό του ­ και επέβαλλε τη θεοποίησή του. Στη διαμόρφωση αυτής της εικόνας η συμβολή του ίδιου πρέπει να ήταν καίρια. Για λόγους πολιτικούς επεδίωκε να καθιερώσει ένα συγκεκριμένο τρόπο απεικόνισής του που θα βοηθούσε στην επίτευξη των επιδιώξεών του και στην εμπέδωση της κυριαρχίας του. Ετσι ανάλογες απεικονίσεις του εμφανίστηκαν και σε άλλες εκφάνσεις της τέχνης εκτός από την πλαστική, όπως π.χ. στη ζωγραφική και τη σφραγιδογλυφία. Είναι γνωστό ότι ως επίσημο ζωγράφο του ο Αλέξανδρος είχε χρίσει τον Απελλή, ο οποίος απέδιδε στο πρόσωπό του με ανυπέρβλητο τρόπο υπερφυσικά χαρακτηριστικά, ενώ τη χάραξη της μορφής του στους σφραγιδόλιθους, πιθανόν και στα νομίσματα, την είχε αναθέσει στον Πυργοτέλη. «Αμίμητος» ήταν ο πίνακας του Απελλή που απεικόνιζε τον Αλέξανδρο ως «κεραυνοφόρον». Βρισκόταν στο ναό της Αρτέμιδος στην Εφεσο και ήταν ένα έργο που εξέπεμπε σαφή πολιτικό συμβολισμό. Υπενθύμιζε στους επισκέπτες του μεγάλου αυτού ιερού τη σχέση του Αλεξάνδρου με τον Δία, τον βασιλιά των θεών, που πρόβαλλε η κρατική προπαγάνδα. Πηγή: Το Βήμα Πηγή: http://www.ellinikoarxeio.com/2012/03/  

Προσθήκη νέου σχολίου


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

ΑΛΛΑ ΘΕΜΑΤΑ ΠΟΥ ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ

Αφιέρωμα στη Μαρίκα Νίνου

Μαρίκα Νίνου
Η Μαρίκα Νίνου γεννήθηκε το 1918 και έφυγε από τη ζωή μόλις 39 ετών, στις 23 Φεβρουαρίου του 1957, χτυπημένη από τον καρκίνο. Έχουν γραφτεί πάρα πολλά για την βασίλισσα του ρεμπέτικου, όμως το…

Ούγκο Τσάβες: Ένας πρωτοπόρος

tsaves-1-315x236
Στις 5 του Μάρτη άφησε την τελευταία του πνοή ο πρόεδρος της Βενεζουέλας , Ούγκο Τσάβες , νικημένος από τον καρκίνο. Οι εχθροί του είπαν πως ήταν ένας δικτάτορας, όμως η αλήθεια είναι πως έδωσε στο…

Η τελευταία ώρα

Σαμαέλ
Ο Σαμαέλ Αούν Βεόρ (Samael Aun Weor, Μπογκοτά 16 Μαρτίου 1917-24 Δεκεμβρίου 1977) πολίτης της Κολομβίας και έπειτα του Μεξικού, ήταν ένας συγγραφέας, λέκτορας, αποκρυφιστής και ιδρυτής της Παγκόσμιας…

Δημήτρης Μπαλής: Το χρονικό μιας πρώιμης επανάστασης

epanastasi-1
Αν νομίζετε πως ο Μαρξ πρώτος έθεσε τις βάσεις για τον κομμουνισμό κάνετε λάθος. Πολλά χρόνια νωρίτερα ένας νέος χωρικός από το Κόρθι της Άνδρου παρότρυνε τους συμπατριώτες του να καταργήσουν την…

Διαβάστε επίσης

mantela-2
Δεκ 08, 2013

Νέλσον Μαντέλα

«Η καλοσύνη του ανθρώπου είναι μια φλόγα που μπορεί να κρύβεται, αλλά δεν σβήνει." Ο Νέλσον Μαντέλα Rolihlahla, γεννήθηκε στο Mvezo της Νότιας Αφρικής στις 18 Ιουλίου του 1918 και πέθανε στο…
Θεόφιλος Καΐρης
Οκτ 31, 2011

Θεόφιλος Καΐρης, ένας ασυμβίβαστος επαναστάτης

Πριν από 157 χρόνια, στις 13 Ιανουαρίου του 1853, σε ένα υγρό μπουντρούμι, στις φυλακές της Σύρου, πέθανε ένας ανυπότακτος ιδεολόγος. Ήταν ο τελευταίος φιλόσοφος της Ελλάδας. Ήταν ο Θεόφιλος Καΐρης,…
Μαρ 12, 2012

Δόμνα Σαμίου: Η ιέρεια της λαϊκής μουσικής παράδοσης

Η Ελλάδα έγινε φτωχότερη... Γεννήθηκε στις 12 Οκτωβρίου του 1928 στην Καισαριανή από γονείς Μικρασιάτες πρόσφυγες (χωριό Μπαϊντίρι της Σμύρνης) και έφυγε από τη ζωή στις 10 Μαρτίου του 2012. Η Δόμνα…
Σαμαέλ
Αυγ 11, 2012

Η τελευταία ώρα

Ο Σαμαέλ Αούν Βεόρ (Samael Aun Weor, Μπογκοτά 16 Μαρτίου 1917-24 Δεκεμβρίου 1977) πολίτης της Κολομβίας και έπειτα του Μεξικού, ήταν ένας συγγραφέας, λέκτορας, αποκρυφιστής και ιδρυτής της Παγκόσμιας…
index
Μαρ 25, 2014

Δ. Λιαντίνης: Ο μεγάλος Κολοκοτρώνης

Μικρό αφιέρωμα στην επανάσταση του '21. Μια αλήθεια δοσμένη από τον Δ. Λιαντίνη, η οποία δείχνει το θάρρος αυτών που αψήφισαν την Οθωμανική αυτοκρατορία και απέδειξαν περίτρανα τη δύναμη της ψυχής…
Vanou-2 copy
Φεβ 05, 2014

Τζένη Βάνου (1939-2014)

Ξεκίνησε την καριέρα της τραγουδώντας ελαφρά τραγούδια, αποσπώντας μάλιστα το α' βραβείο στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, με το τραγούδι του Μίμη Πλέσσα “Τώρα” (1964). Ήταν η μεγάλη Τζένη Βάνου (Ευγενία…
Ιαν 16, 2012

Δημήτρης Λιαντίνης

Είναι ένα ελάχιστο αφιέρωμα στον άνθρωπο, τον δάσκαλο, τον φιλόσοφο Λιαντίνη. Δεν θα εντρυφήσουμε στο έργο του, ούτε θα αναζητήσουμε τις αιτίες που τον ώθησαν να αναμετρηθεί με τον θάνατο την στιγμή…
Νοε 29, 2011

Το αποχαιρετιστήριο γράμμα του Τσε στο Φιντέλ

Γράφτηκε: 3 Οκτώβρη 1965 Φιντέλ, Αυτή τη στιγμή θυμάμαι πολλά πράγματα-όταν σε γνώρισα στο σπίτι της Μαρίας-Αντωνίας, όταν μου πρότεινες να σε ακολουθήσω, την ένταση της προετοιμασίας. Μια μέρα ήρθαν…
dimitratos-at-71
Δεκ 27, 2013

Νίκος Δημητράτος (1942-2013)

Ξημερώματα της Πέμπτης σταμάτησε να χτυπά η καρδιά του Νίκου Δημητράτου ύστερα από ξαφνικό εγκεφαλικό. Ο ηθοποιός και τραγουδιστής Ν. Δημητράτος γεννήθηκε στις 6 Μαρτίου 1942 στην Αθήνα στην…
Socrates-1
Ιαν 22, 2015

Το Κοσμολογικό Επιχείρημα για την ύπαρξη του Θεού

[…] το Επιχείρημα του Αρχικού Αιτίου, γνωστό και ως Κοσμολογικό Επιχείρημα, βασίζεται μόνο στο εμπειρικό γεγονός ότι το σύμπαν υπάρχει, χωρίς να λαμβάνει υπόψη του συγκεκριμένα δεδομένα για τη μορφή…